Begränsat registerutdrag från belastningsregistret för våra ledare
Tack för allt arbete du lägger ner som ledare i vår förening, men framförallt för barnen du leder. Du är en förebild och en trygg punkt för dina spelare och för många är du sannolikt en av de viktigaste vuxna de har runt omkring sig.
I Ersmarks IK ska inget barn utsättas för diskriminering, kränkningar eller övergrepp. Vi vet att du håller med och förmodligen är du den första att i alla lägen skydda just dina spelare. Just därför tror vi att du har stor förståelse för varför vi alla med direkt och regelbunden kontakt med barnen i Ersmarks IK ska uppvisa ett begränsat registerutdrag ur belastningsregistret. Att begära in registerutdrag kan ses som en liten grej, men för ett enskilt barn kan det betyda allt.
I enlighet med Riksidrottsförbundet ska alla föreningar begära in ett begränsat registerutdrag från alla ledare som har kontakt med barn under 18 år.
Vad är ett begränsat registerutdrag och vad kan det visa?
Registerutdraget begränsas till brott som innebär mycket allvarliga kränkningar av andra människor.
- Mord
- Dråp
- Grov misshandel
- Människorov
- Alla sexualbrott
- Barnpornografibrott
- Grovt rån
När det gäller misshandel krävs det att den är grov. Normalgraden av misshandel och ringa misshandel räknas inte in. Om påföljden även avser ett annat brott kommer även det brottet visas.
Varför gör vi det här?
- Alla barn har rätt att idrotta i en trygg miljö.
- Det utgör ett utökat skydd för barnen.
- Det är en av flera åtgärder/insatser för att motverka diskriminering, kränkningar eller övergrepp.
- Det är en självklarhet i andra verksamheter där vuxna arbetar med barn, till exempel i skolan.
Vem ska lämna in registerutdrag?
Alla med en ledarfunktion/roll kring laget, och som är 15 år eller äldre (tränare, ledare, hjälptränare, lagledare) i Ersmarks IK oavsett vilket lag/träningsgrupp man är engagerad i.
När ska det göras?
- När du tar på dig ett uppdrag som ledare för barn under 18 år i Ersmarks IK.
- Vartannat år ska ett nytt registerutdrag uppvisas av alla våra ledare på uppmaning av föreningen.
- Vi vill att registerutdraget ska ha uppvisats enligt något av nedan alternativ senast den 14 maj. Efter sista maj stängs man av tillfälligt ifrån sin ledarroll innan det kan visas upp.
- Scanna och maila utdraget till kansliet@eik.se. Viktigt att uppge vilken grupp du tillhör. Vi gör då en notering och raderar sedan mailet.
- Eller maila kansliet@eik.se om du vill visa upp ett fysiskt utdrag. Någon i styrelsen kontakter er och bestämmer en tid för detta.
Hur går det till?
Följ instruktionerna på Polisens hemsida. Här nedanför beskriver vi förenklat hur det går till, det går att göra på två sätt.
- Klicka på länken som tar dig Polisens hemsida för registerutdrag.
- Ansök om registerutdrag via e-tjänst och genom att använda Bank-ID samt använda en e-postadress som du är villig att uppge.
- När du fått hem registerutdraget ska det visas upp för en styrelsemedlem enligt föreningens föreslagna alternativ.
- Styrelsen noterar att du har visat ditt registerutdrag.
- Klicka på länken som tar dig Polisens hemsida för registerutdrag.
- Fyll i blanketten.
- Skriv ut och skriv under ansökan med penna. En digital underskrift är ej möjlig.
- Skicka in din ansökan via e-post (inscannad) eller per post enligt instruktion på polisens hemsida.
- När du fått hem registerutdraget ska det visas upp för en styrelsemedlem enligt föreningens föreslagna alternativ.
- Styrelsen noterar att du har visat ditt registerutdrag.
Om jag eller någon annan ledare inte vill visa upp ett registerutdrag?
Då får vi tillsammans ta en dialog om varför du eller berörd ledare inte vill det. Men grundprincipen är att alla med en ledarfunktion ska uppvisa ett registerutdrag och att inga undantag görs. Första steget i föreningens handlingsplan är då att tillfälligt pausa engagemanget för de ledare som aktivt motsätter sig att uppvisa registerutdrag.
Om jag uppvisar ett registerutdrag som inte är tomt?
Med barnens bästa i främsta rummet görs en individuell bedömning om fortsatt lämplighet att vara ledare i föreningen. Beslut tas av föreningen utsedda personer inom 10 arbetsdagar från uppvisat registerutdrag.
Frågor
Kontakta kansliet@eik.se
Tack för att du vill bidra till en trygg idrott för våra barn!